Dobry den,chcela by som sa spytat aku velku cast z precenia budovy mozem hned prerozdelit do nerozdeleneho zisku?Jedna sa o precenenie budovy metodou navysnia opravok a porizovacich nakladov. Dakujem
Re:
Spolecnost nakoupila pred 5 lety budovu v hodnote 15 mil. Kc. Doba odpisovani 40 let.
K 31.12.2009 byla realna hodnota budovy stanovena na 14,5 mil. Kc. Byl vybran model preceneni-navyseni opravek a poriz. ceny.
Jak velkou cast z preceneni muzeme jiz nyni prerozdelit do nerozdelenho zisku?
Dekuji za pomoc
Re:
Pokud firma aplikuje IAS 16, musi model revaluace (revaluation model) aplikovat na celou tridu (IAS 16.29), neboli na vsechny pozemky a budovy (IAS 16.37), nikoli pouze na jednu budovu. Take musi precenovat pravidelne (IAS 16.31), ne pouze kdy se ji to hodi (a to celou tu tridu, IAS 16.36). Zmeny se pak promitaji do souhrnneho hosp. vysledku (comprehensive income) a kumuluji na rozvaze jako "revaluacni prebytek" (revaluation surplus).
Jedine pokud by se vycerpal cely prebytek, by se pokles objevil v nerozdelenem zisku. V zadnem pripade ale ne primo. Musel by se nejprve promitnout na vysledovku (IAS 16.40).
Podobne, IAS 40.30 vyzaduje, aby se precenoval (aplikoval) model realne hodnoty na vsechen investicni majetek (vyjimka v odstavci 30A zde neplati). Model se proto musi bud aplikovat na vsechny budovy nebo na zadne.
U IAS 40 se vsechny zmeny sice promitaji do nerozdeleneho zisku, ale pres vysledovku (IAS 40.16). Zadna zmena se tam nesmi promitnout primo.
Re:
Dakujem pekne za odpoved.
(Aby som Vas uviedla do "obrazu" jedna sa o priklad k predmetu Medzinarodne Ucetni Standardy... z ktoreho som uz dost zufala-vzhladom na naseho vyucujuceho. Chapem, ze toto forum je primarne urcene pre ludi z praxe-a ich realne "problemy". Nechcem a ani nebudem Vas tu zatazovat mojmi prikladmi-bol to len pokus. Este raz dakujem!)
Re:
Asi by bylo hezke, kdyby o IFRS prednaseli lide z praxe. Pokud vsak vezmeme do uvahy, kolik se v praxi plati (ve srovnani s tim, co se plati ve skolstvi), muzeme byt radi, ze se tento predmet vubec nabizi. Alespon tak ma student moznost si standardy prostudovat sam, a naucit se je touto cestou.