Dobrý den pane Mládek, rád bych Vás zeptal na problematiku standardu IAS 16 - Pozemky, Budovy a zařízení. Dle nového Občanského zákoníku byl zaveden pojem Právo stavby. V našem případě toto Právo stavby bylo pořízeno za účelem realizace stavby bezúplatně. Dle českého předpisu jsem to zaúčtoval jako zvýšení vlastního kapitálu na účtu kapitálové fondy se souvztažností nedokončený dlouhodobý hmotný majetek. Z pohledu IFRS se aktivum ocení odhadem na bázi tržní ceny k datu pořízení. Odpisováno nebude z důvodu, že nebude součástí stavby. S aktivem se nebude obchodovat. Dle mého názoru se bude při zařazení postupovat stejně jako v případě budovy či pozemku podle IAS 16. Poprosím o Váš názor.
Dobry den,pravo na stavbu
Dobry den,
pravo na stavbu neni hmotnym majektem, nybrz nehmotnym.
Aplikovatelny standard je proto IAS 38, nikoli IAS 16.
IAS 38.24 pravi An intangible asset shall be measured initially at cost. Protoze se pravo ziskalo bezuplatne, nema zadnou porizovaci cenu. Toto znamena, ze jako majetek se sice muze zauctovat, ale v nulove hodnote.
I kdyby se aplikoval IAS 16, odstavec 15 pravi An item of property, plant and equipment that qualifies for recognition as an asset shall be measured at its cost.. Coz opet znamena v nulove hodnote.
Mimochodem, i kdyby hodnotu mel, pouze nehmotny majetek se muze neodepisovat (hmotny majetek se odepisuje vzdy), ale pouze pokud ma neurcitelnou zivotnost.
Protoze toto pravo muze trvat maximalne 99 let, musi se odepisovat minimalne po dobu tech 99 let.
Jinak, IFRS primo neresi darovany majetek (neboli majetek ziskan bezuplatne) krome v pripade daru od statu.
Pokud by se IAS 20 aplikoval analogicky na dary od jinych subjektu, odstavec 23 umozni majetek ocenit v realne hodnote.
V tomto pripade by se muselo postupovat tak, jak upravuje IFRS 13.
Pokud se majetek tedy oceni odhadem, ten kdo odhad zpracuje, musi prokazat, ze postupoval tak, jak upravuje upravuje IFRS 13, nikoli, napriklad, ceska legislativa.